måndag, maj 15, 2006

Bibliotek: Svenska barnboksintstitutet

Idag skaffade jag mig mitt fjärde bibliotekskort. Jag är nu officiellt låntagare på Stockholms stadsbibliotek, Stockholms universitetsbibliotek, Kungl. biblioteket och Svenska barnboksinstitutets bibliotek. Snacka om biblioteksjunkie...

Hur som helst så blev jag lite kär i SBI. Dom har alla svenska barn- och ungdomsböcker och alla barn- och ungdomsböcker som finns översatta från och med 1967. Och en hel del böcker på orginalspråken, så klart! Dessutom har dom en himla massa teoretiskt material och uppsatser från svenska universitet.

Eftersom jag, som folk antagligen vet vid det här laget, är lite lagom besatt av (särskilt svenska) ungdomsböcker med temat homosexualitet prövade jag att söka lite på det och hittade såklart flera teoretiska böcker och en uppsats som jag MÅSTE läsa. Så nu vet jag vad jag ska göra i sommar... vadå vänta tills jag faktiskt läser litteraturvetenskap på svenska? Vill ha nu! NU! Varför börjar jag alltid planera mina uppsatser något år i förväg? Det känns lite off, liksom. Blir så svårt att hålla sig intresserad av a-kursen då. Meeeen, vadå. Det är ju så intressant!

Dom teoretiska böckerna får man låna hem, men inte barn- och ungdomsböckerna, eftersom SBI är en underavdelning av Kungl. biblioteket och alltså har som syfte att samla allt som finns utgivet i Sverige. Men gå dit och kolla, vet ja! Jag tänker i alla fall beställa upp lite ungdomsböcker någon dag och sitta där och läsa dom. Ungdomsböcker är ju ofta rätt så korta och lättlästa, och jag har faktiskt suttit och läst hela böcker på andra bibliotek förut, så jag vet att man kan hinna om man bara vill ;)

Jag borde skriva om min relation till ungdoms litteratur, och ungdomslitteratur vs. finlitteratur... och ungdoms litteratur vs. trashlitteratur också. Tyvärr har jag inte mer tid nu, men ni kan förvänta er ett sådant bloginlägg längre fram!

2 kommentarer:

Linnéa sa...

Jag väntar med spänning. (Din blogg kan känna sig fett stalkad!)

Stina Lövkvist sa...

Lånekort på Orminge Bibliotek har du i alla fall inte! ;P