fredag, maj 12, 2006

Roman: The Sluts

I förrgår köpte jag Dennis Coopers ”The Sluts”. Igår läste jag ut den. Jag är allt lite kär i Coopers prosa fortfarande. Det var inte samma sköna chock som när jag lästa Closer första gången såklart, jag har ju hunnit inse att det finns en snubbe som skriver om det Cooper skriver om och dom av hans böcker som jag läst är ganska lika när det gäller teman och bildspråk. Det spelar inte så stor roll, Cooper är ändå en sjukt bra författare. Och så slår hans böcker ju nästan alltid an på en av mina favoritteman (gissa vilket! fem poäng per rätt gissning!), vilket gör att det är lättare att ta...
The Sluts utspelar sig i princip helt på Internet, och är berättad genom forumdiskussioner, onlinerecensioner av manliga prostituerade, mail, fax och några samtal som återges endast som dialog utan kontext. Boken är en sorts pusseldeckare på samma gång som den (precis som Cooper’s böcker brukar göra) berättar historien om utsatta unga män som tappar bort sig själva i en dimma av droger och våldsam sex, samt dom äldre männen som utnyttjar/älskar dom.
Man skulle kunna tro att dom enda som läser såna här böcker är folk som tänder på scat, blod och annat som inte passar in i den allmänna idén om en hälsosam sexualitet, men faktum är att hur sexualliberal jag än är så tycker jag faktiskt att bajssex bara är äckligt. Om folk vill hålla på med det, så visst, kul för dom, men jag skulle inte välja en bok för att den innehåller scat, och inte för att den innehåller våld och sexuella fantasier som involverar mord, heller. Det är inte min grej, liksom. Jag tycker faktiskt att kastraktioner är rätt oattraktiva.
Ändå älskar jag Cooper… varför? För att, som jag sa tidigare, han är en sjukt bra författare. Upplägget i The Sluts, till exempel, med forum och e-mail, skapar en berättelse där man inte kan lita på någon, eller i alla fall inte veta om man kan lita på någon, precis som det är på Internet i verkligheten. Och man blir verkligen intresserad, precis som männen som besöker forumet där diskussionen om Brad och Brian (som är romanens fokus) börjar. Man blir som en av dom, letar efter ledtrådar, försöker räkna ut vem som är en riktig person och vem som är fejk, vad som verkligen hänt och vad som inte hänt, osv. Man oroar sig för killarna som slängs omkring som trasor mellan vuxna män utan medkänsla. Det är väldigt effektivt, helt enkelt.
Sen lär man sig ju alltid någonting nytt när man läser Cooper, också. Den här gången lärde jag mig t ex om breeding… vilket innebär bareback sex där den givande personen är HIV positiv. Helt sjuk fetish att utöva, egentligen, att infektera andra med HIV, men ändå… man vet aldrig när den informationen kommer till användning!

9 kommentarer:

Linnéa sa...

Jag tänkte skriva något superporrigt (jag är på löjligt porrigt humör), och så kollade jag en extra gång på bilden och såg vem det var, och blev lite generad.
Så jag låter bli.

Subversiv sexualrevolution med litteraturen som medel, det är som mitt mission. Jag ska rädda världen med konstiga porrnoveller om tjejer som säljer sina trosor.
Vad tror du?

Kul att se dig här, hur som helst.

Linnéa sa...

Du borde helt klart skriva om mig i din litteraturblogg, förresten, för jag tänkte att jag skulle bli kändis.

Linnéa sa...

Jag kanske också borde ha en litteraturblogg? Även om jag är alldeles för självupptagen för något sånt.
Jag måste skriva mer om att knulla, jag sitter med min vän Kenneth på msn och filosoferar över knull som livgivande fenomen, grunden för hela vår existens. Fatta vad stort det är, EGENTLIGEN, bortom Veckorevyn-artiklar om analsex, kondomer och tjejer som säljer sina trosor, bortom det vi snuskar ihop i smyg.
Fast skitsamma, den sortens fina sex som universellt livgivande fenomen är så tråkigt. Det är roligare med pojkar som säljer sina rumpor. Ja, sånt måste jag skriva om. Så brett ämne, jag kan tänka på det i evigheter.

Vi borde slå oss ihop och göra revolution, du och jag. Om jag bara visste hur. Satan så trött och hög (låg) på kortison jag är. Jag BARA svamlar. Ignorera det här. :D

militaryman sa...

Cooper är fortfarande uppsatt på min ska-läsa-lista, men det dröjer nog ett tag till innan jag tar mig för att faktiskt läsa honom.

Ang. breeding har jag alltid tolkat The Arks låt "Disease" som att den mer eller mindre handlar om just det (text).

M sa...

Det ska bli trevligt att ha någon att snacka med som läst honom sen ;)

Fast Militaryman, jag tolkar låten mer som något som har med kärlek att göra, även om det är samma tema. Alltså, typ att "if I die by your side" snarare än någon som blir kåt av att sprida HIV vitt och brett... Om du förstår vad jag menar? Men ja, definitivt. Faktum är att jag satte på den låten när jag höll på att läsa boken, haha!

Cahiers du Garrison sa...

Mikey,

Unfortunately, I am unable to translate your blog to English (I'm sure it's fantastic!), but I saw your post on Dennis Cooper's blog and saw on your profile that you're into THE KNIFE. I recently fell in love with this band. One of my current faves! Just wanted to say so. I do so love the swedes. A friend of mine is from Stockholm and he introduced me to both THE KNIFE and THE ARK. Very nice...

cheers,
garrison

militaryman sa...

Därav "mer eller mindre"t i min kommentar. =)

M sa...

Militaryman: Aiiiiyt! Men då är vi on the same page, eller vad det är man säger. Åh, jag är trött. Svammlar.

Anonym sa...

Very interesting site :) You can find more information at :
funny mp3 ringtones
free country music mp3 downloads
converting audio files to mp3
pink floyd mp3
the hamster dance mp3
chinese download free mp3 music
mp3 mantras
portable mp3
Hope it will always be alive! THE END :)