söndag, maj 27, 2007

Roman: To the Lighthouse

GuideVi skulle läsa Virginia Woolfs To the Lighthouse på min kurs, så jag började läsa. Och boken var bra, den var riktigt bra, jag gillade språket, jag blev intresserad av karaktärerna men... det gick ju så himla sakta att läsa boken. Och sen kom nästa bok på kursen och där satt man, strandad, utan tid eller ork att läsa klart. Det är synd. Men boken är bra, och jag ska försöka plocka upp den igen nu till sommaren, när jag har tid att välja lite mer själv. Det är i alla fall lätt att förstå varför Woolf blivit så hyllad - hennes språk är helt fantastiskt när man väl kommer in i det.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det enda av Virginia Woolf som jag har läst (hittills) är Mrs Dalloway. Den var oerhört bra och jag tyckte verkligen om språket, men av någon anledning var det en sådan bok som tog en halv evighet att ta sig igenom. Långsammare har det aldrig gått med en bok, i alla fall inte en bok som jag tyckt om mycket.

Mlle Oeuf sa...

"hennes språk är helt fantastiskt när man väl kommer in i det"

Jag är bara imponerad av att du över huvud taget ORKAR läsa en författare vars språk du inte gillar efter första meningen. Kudos! Du kommer ha läst så otroligt många fler böcker än jag när vi är döda, haha.

/Miriam

M sa...

Love: Virginia Woolf TAR typ tusen år att läsa fast hon är bra... jag vet inte varför, exakt, men det är väl något med hennes stil...

Miriam: Skol-skada, vettu ;) Men alltså... för att vara finlitterär borde jag nog vara mer picky (inte när det gäller Woolf, men när det gäller typ lättviktiga ungdomsromaner) men orka! Det är kul att läsa.

Å andra sidan kommer du ha sett otroligt många fler filmer än mig, så vi är typ kvitt! ;)