torsdag, januari 10, 2008

Böcker: Läst 2007

Det blev precis lika många inlägg i bloggen 2007 som 2006, nämligen 20. Jag har uppenbarligen läst fler än 20 böcker, men jag skriver inte om alla. Jag ska försöka skriva om fler böcker framöver, men jag tycker ändå att inläggsfrekvensen visar att man inte behöver oroa sig för att bloggen ska försvinna om det inte kommer något nytt på ett tag, för det är bara så den funkar.

Jag funderar på att börja skriva om de serier jag läser också... om någon läser det här - vad tycker ni om det?

Läst 2007 (det är ganska lätt att se vad som lästes för Litteraturvetenskap A, eller hur?):

Bokstäverna efter titlarna i mina "läst" inlägg avläses såhär:

Ungdomsböcker = U
Deckare = D
Biografier = B
Autobiografier= AB
Nonfiction = NF
Science fiction = SF
Barnböcker = BB
HBTQ-relaterat = Q
Poesi/Drama = P
Fantasy = F
Cyber Punk = CP
Dagböcker = DA
Noveller = N


2007
12/12 Linnea, kom hem! - Anita Eklund LykullU
7/12 Samlaget - Stefan Whilde
26/11 För bra för att dö - Christina Whaldén Q
12/11 Nu heter jag Nirak - Peter Pohl U
4/11 Som om alltid aldrig funnits - Yohanna LarssonYQ
25/10 Barnahandlerskan (La Marchande d'enfants) - Gabrielle Wittkop
20/10 My Loose Thread - Dennis CopperQ
17/10 Night Train - Martin Amis
27/9 Making History - Stephen Fry Q
20/9 Bekantas Bekanta - Mats Strandberg Q
15/9 Ibland Bara måste man - David Levithan Q
U
23/8 Bögjävlar - Daniel Björk, Tomas Hemstad, Stefan Ingvarsson, Petter Wallenberg och Roger Wilson NF
17/8 Alice, Alice! - Sam J. Lundwall SF
?/8 Stjärnornas Tennisbollar - Stephen Fry
23/7 Harry Potter and the Deathly Hallows - J.K Rowling F
?/7 Det här är inte en bok - Linda Skugge
?/7 Enhet - Ninni Holmquist SF
?/7 American Psycho - Brett Easton Ellis
8/7 Try - Dennis Cooper Q
6/7 Svålhålet - Mikael Niemi SF
?/6 The Beautiful Room is Empty - Edmund White Q
18/6 När jag letar efter Max - Sanna Wallin NF
16/6 Det andra målet - Jonas Karlsson N
10/6 Lolita - Vladimir Nabokov
7/6 Jaktsäsong - Mats Strandberg Q
4/6 The Spell - Alan Holinghurst Q
2/6 Wide Sargasso Sea - Jean Rhys
25/5 Mor Courage och hennes barn (Mutter Courage und ihre Kinder) - Bertolt Brecht P
22/5 Processen - Franz Kafka
15/5 The Waste Land - T.S Elliot P
8/5 Måsen (Чайка) - Anton Tjechov P
26/4 Svart Drama - Magnus Nordin D U
23/4 Fröken Julie - August Strindberg P
23/4 Gengangere - Ibsen P
19/4 Röda rummet - Eugust Strindberg
16/4 Papa Goriot (Le Père Goriot) - Honoré de Balzac
16/4 The Murders in the Rue Morgue - Edgar Allan Poe
11/4 Drottningens Juvelsmycke - Carl Johan Love Almquist
9/4 Wuthering Heights - Emily Brontë
?/4 The Rime of the Ancyent Marinere - S.T Coleridge
28/3 Misantropen (Le misanthrope) - Moliere P
?/3 Livet en dröm (La vida es sueño) - P. Calderon P
?/2 Rolandssången (La Chanson de Roland) P
?/2 Molnen (Νεφέλαι) - Aristophanes P
?/2 Kung Oidipus (Oἰδίπoυς τύραννoς) - Sophokles P
?/2 Om Diktkonsten (Ποιητικός) - Aristoteles NF
20/1 Trasdockan - Christine Falkenland
15/1 Cyberpunk - (antologi) CP
12/1 All Tomorrows Parties - William Gibson CP
7/1 Komma ut - Anders Öhrman QNF
5/1 Gå, Johnny, gå gå - Cyril Hellman

10 kommentarer:

Anonym sa...

Jaaa skriv om serier också! Skriv om allt! FLUNKY APPROVES OF YOUR POSTS

Anonym sa...

Herregud vad mycket du läser förresten! Kan inte du skriva ett inlägg om hur, var och när du läser? Vore mkt intressant att få en inblick i hur någon som jobbar, pluggar och bloggar har tid att läsa så mycket.

M sa...

Haha, jag tycker typ att jag läser ganska lite!

Men sen jämför jag mig med också... Oh well. Men alltså, när jag läser en bok så läser jag så ofta jag kan, på tunnelbanan, på toan, innan jag går och lägger mig, medan jag äter frukost (man får lägga nått tungt på sidorna för att hålla boken öppen!) osv. Och sen skulle jag hinna läsa SÅ MYCKET MER om jag inte satt vid datorn så mycket, haha. Och så läser jag ganska snabbt när jag väl läser. Men jag kanske borde skriva ett ordentligt inlägg om själva läsningen och så!

M sa...

Okej, det är nått mysko med att länka i blogger men jag orkar inte fixa det. Bah!

Anonym sa...

Och då var ändå 2007 ett dåligt bokår för mig (sett till antalet sidor/böcker)...

I vilket fall som helst så håller jag med om att du borde posta om serier också (vilket jag ser att du nu gjort).

M sa...

:) Alltid bra att få fler positiva svar på en fråga om vad man ska posta , ju!

Anonym sa...

The Murders in Rue Morgue, den var bra. Och då gillar jag inte ens apor, men jag uppskattade vilka tankegångar den väckte hos mig själv. Men August Strindberg, såg några titlar där...och måste bara säga att jag beundrar någon som orkar läsa hans böcker. Och om det nu lämnar mig bokligt efterbliven så låt gå då.

M sa...

Rana: August, ja! Jag bävade lite inför att läsa honom på litteraturvetenskapen, jag bävar alltid lite inför att läsa "klassiker" för man SKA liksom gilla dom om man är en bra litteraturälskare... Och faktum är att jag verkligen, verkligen gillade "Röda Rummet". Mycket känsla, fina karaktärsporträtt och POLITIK. Mmmm.

"Fröken Julie" kan vi tala tyst om, men det är en kort pjäs och alltså lätt att läsa ;P

Anonym sa...

Jaa, skriv ett ordentligt inlägg om läsningen! NUUUU

Anonym sa...

Roligt att du läst min bok.. ;)